Kategoriat
kohtaanto työelämä työmarkkinat työnantajat Yleinen

IMAGO 2.0 – Työnantajamielikuvan ja rekrytointiosaamisen uusia tuulia Tampereella

Jos aina odottaisimme itseltämme täydellisyyttä, paljon vaikuttavaa työtä jäisi kokonaan tekemättä,” kiteytti IMAGO-hankkeen koordinaattori Marjo-Riikka Utriainen Imagon kehittämispäivien alkuun. Ajatus näkyy myös hyvin meemissä, (myöhemmin alla) joka kuvastaa sitä, miten joskus visiota pitää yksinkertaistaa, jotta siitä saa ymmärrettävän ja yrityksiä kiinnostavan palvelutuotteen. Ja tässä työnantajakuvaa ja rekrytointiosaamista parantava IMAGO-hanke on onnistunut harvinaisen hyvin jo nyt, vaikka hankeaikaakin on vielä reilusti jäljellä. Parhaillaan työstetään uudistettuja palveluita, jotka kulkevat työnimellä IMAGO 2.0.

Kirjoittajat: kehittämiskoordinaattori, Petra Vander Horst, johtava asiantuntija Riku Hautamäki, Uudenmaan TE-toimisto

Syyskuun puolivälissä Imago-hankkeen alueelliset yhteyshenkilöt ja tärkeiden sidosryhmien edustajat kokoontuivat Tampereelle Hotelli Ilvekseen reflektoimaan mennyttä ja suunnittelemaan tulevaa.

Edellisessä blogissamme esittelimme IMAGOA tarkemmin: Vahva työnantajakuva – valtti osaajakisassa. Tässä blogissamme pureudumme siihen, miten IMAGO-hankkeen alku on sujunut. Taustalla kohisee Tammerkoski.

Mutta tiivistettynä: IMAGO on siis maksuton valmennuspalvelu Suomessa toimiville yrityksille, jotka haluavat kehittää työnantajakuvaansa, rekrytointiosaamistaan ja monimuotoisuutta tukevia johtamistaitoja.

Yritysten IMAGO-kiitoksia

Ensimmäisen päivän ehdottomiin helmiin kuului valmennuksiin osallistuneen yrityksen puheenvuoro. Valmennuksen sisältö ja erityisesti tarjolla oleva vertaistuki sai paljon kiitosta.

Toisaalta toivottiin myös joustavuutta valmennuksiin osallistumiseen ja mahdollisuutta palata käsiteltyihin teemoihin ja kokonaisuuksiin esimerkiksi tallennusten ja laajemman itseoppimismateriaalin kautta.

IMAGO-valmennuksiin oli ilmoittautunut syyskuussa jo 227 työnantajaa, ja ilmoittautumiset loppuvuoden ryhmiin ovat koko ajan avoinna. Osallistuneilta yrityksiltä on jo saatu muun muassa seuraavan kaltaista palautetta:

”Rekrytointiviestintää ja työnantajamielikuvaa ei ole tehty aikaisemmin suunnitelmallisesti ja tämän suunnitelmallisen/tavoitteellisen tekemisen aloittamiselle on selkeä tarve. Osaavien henkilöiden löytäminen on todella haastavaa.”

”Arvopohjan ja työntekijöitä tukevan johtamiskulttuurin tulisi näkyä työntekijöille niin, että he kokevat nämä asiat meidän erottavuustekijänä.”

Myös valmennusten tuottajan Aava&Bangin edustaja piti puheenvuoron, jossa käytiin läpi valmennusten sisältöä ja yrityksiltä saatua palautetta.

Kokonaisarvosana valmennuksille tähän saakka on huikeat 3,7 asteikolla 1–4. Tulos kirvoitti yleisöltä raikuvat aplodit ja kiitokset sekä Aava&Bangille että Marjo-Riikalle, joka on valmennusten koordinaattorina pitänyt hyppysissään isoa kokonaisuutta viimeisen vuoden ajan.

Erityisesti osallistuneet yritykset kiittelivät valmennusten käytännönläheisyyttä. Aiheita olivat muun muassa:

  • Työnantajamielikuvan perusteet: konkreettisia vinkkejä ja työkaluja
  • Osaajamarkkinointi ja osaajien löytäminen: somekanavien hyödyntäminen kohderyhmittäin, tarvekartoitus ja vetovoimatekijöiden tunnistaminen sekä toimivan rekrytointi-ilmoituksen pohja
  • Onnistunut rekrytointi: rekrytoijan muistilista, perehdyttäjän muistilista ja perehdytysoppaan malli

Suosionosoitukset jatkuivat, kun julkistettiin tieto, että IMAGO-hanke saa jatkoa ensi vuonna.

IMAGO 2.0 – uusia tuulia

Vuoden 2023 osalta on siis varmaa, että palvelu jatkuu (kenties hieman uudistettuna), mutta tulevaisuutta on pohdittu pitemmällekin.

Toiveissa on, että joskus tulevaisuudessa IMAGO:n kokemusten pohjalta kehitetyt palvelut ovat pysyvästi auttamassa suomalaisia yrityksiä parantamaan työnantajakuvaansa ja rekrytointiosaamistaan.

Julkisilla yrityspalveluilla voidaan tukea erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä onnistumaan työvoiman houkuttelussa. Osaava henkilöstö on jokaiselle yritykselle tärkeä voimavara. IMAGO-hankkeen positiivinen alku antaa hyvän pohjan jatkolle entistäkin paremmin eväin.

Toisena päivänä pääsimme kehittämisen ytimeen pohtiessamme, miltä näyttää IMAGO 2.0. Millainen on ideaaliasiakas, mikä on IMAGO-hankkeen asiakaspolku? Entä, mitä pitäisi ehdottomasti ottaa mukaan IMAGO 1.0:n sisällöstä seuraavalle kierrokselle ja mitä jättää pois?

Päivien fasilitaattori pyysi Marjo-Riikkaa tiivistämään päivien annin yhteen päähavaintoon, mutta hyviä näkökulmia oli niin paljon, että Marjo-Riikka päätyi kahteen:

  1. Monimuotoisuus: Työnantajien rekrytointien helpottaminen osaajapoolin laajentamisen kautta on ollut Imago-hankkeen tavoite alusta asti ja sen tulee näkyä entistä vahvemmin valmennusten sisällössä jatkossa.
  2. Palvelupolku: Imago-valmennuksiin tulee osallistumaan jo tämän vuoden aikana yli 200 yritystä, joten meidän täytyy miettiä tarkemmin, kuinka IMAGO-valmennukset sidotaan osaksi TE-hallinnon laajaa ja laadukasta palveluekosysteemiä. Tähän liittyy vahvasti myös tiedolla johtamisen tarve.

Yritysten positiivinen palaute helpottaa hankkeen jatkokehitystä. Kaikkea ei tarvitse pistää uusiksi, vaan suurin osa nykyisten valmennusten sisällöstä voi kuulua ohjelmaan jatkossakin.

Hyvän päälle kelpaa rakentaa uutta. Tulevat IMAGO-koulutukset pystyvät varmasti vastaamaan yritysten tarpeisiin entistäkin paremmin.

Verkostoitumista Tammerkosken partaalla

Vaikka yhteisillä kehittämispäivillä ruodittiin perusteellisesti mennyttä ja suunniteltiin visionäärisesti tulevaa, oli päivien paras anti kuitenkin mahdollisuus tavata toisiamme kasvotusten.

Heti ensimmäisen päivän aamukahveilla kuului monta riemukasta jälleennäkemisten kiljahdusta, kun kollegat tapasivat toisiaan osa ensimmäistä kertaa moneen vuoteen ja toiset ensimmäistä kertaa ikinä.

Tiukan asiasisällön lisäksi kahden päivän aikana nautittiin myös useammasta ruokailuhetkestä. Enkä usko, että kenellekään ehti nälkä yllättää, sillä ruokailu- ja kahvihetkiä oli tarjolla tiuhaan. Mustamakkara aamiaispöydässä saattoi tuntua joistain eksoottiselta, mutta kuuluu Tampereella ehdottomasti asiaan.

Ensimmäinen päivä huipentui verkostoitumistilaisuuteen yhteisellä illallisristeilyllä sateisen Pyhäjärven aalloilla. Innokkaimmat pääsivät myös esittelemään laulutaitojaan Tampereen pimenevässä syysillassa.

Esihenkilöporras näytti mallia vetämällä ansiokkaasti Nick Caven ja Kylie Minoguen dueton: Where the wild roses grow. Tämän jälkeen uskaltautuivat toisetkin esittelemään laulutaitojaan ja saimme nauttia useista hienoista lauluesityksistä.

Vahva työnantajakuva, vahva organisaatio

Työnantajakuva rakentuu vahvana sisältä ulos. Ymmärrys auttaa tunnistamaan työnantajamielikuvan vahvuudet ja kehityskohteen.

Yrityskulttuuri tukee markkinointia, ja auttaa yritystä erottautumaan houkuttelevana vaihtoehtona työtä etsivien osaajien silmissä.

Kyse on kuitenkin aina käytännön tekemisestä, joka ratkeaa arjen toiminnan kautta. Selkeät toimintamallit johdolle, hallinnolle, viestinnälle ja esihenkilötyölle antavat pohjaa luoda vaikuttavuutta pitkälle tulevaisuuteen.

Puuhakkaiden kehittämispäivien jälkeen on hyvä siirtää katse loppusyksyyn.

Uudenmaan syksyn viimeinenkin oma valmennus on nyt täynnä, mutta loppuvuodeksi on avattu ilman aluerajoituksia neljä valmennusta, joissa on vielä kaikissa tilaa.

Tervetuloa mukaan.

Lisää tietoa valmennuksista ja ilmoittautumislinkit löytyvät tuttuun tapaan IMAGO-hankkeen nettisivuilta: www.imagovalmennus.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *