Kategoriat
työelämä työmarkkinat työnantajat Yleinen

Sosiaalipedagogisella otteella avaat osaamisen kehittämisen lukot

Sosiaalipedagoginen lähestymistapa auttaa ylittämään niitä keskeisiä haasteita, joita organisaatioissa usein kohdataan osaamisen kehittämisessä. Näitä ovat esimerkiksi riittämätön resurssointi, henkilöstön osallistumismahdollisuuksien niukkuus, työajan riittämättömyys sekä muun yksilöllisemmän tuen vähäisyys oman kehittymisen tukena. Samaan aikaan peräänkuulutetaan työntekijän korkeaa itseohjautuvuutta myös oman osaamisen kehittämisen alueella. Tilanne on siis paradoksaalinen niin osaamisen kehittäjän kuin oppijankin kannalta: tärkeänä pidettyä osaamista pitäisi kehittää lähestulkoon mahdottomassa tilanteessa. Tähän lukkoon käy avaimeksi sosiaalipedagogiikka.

Kirjoittaja: Mirka Isopahkala, johtava asiantuntija, Uudenmaan TE-toimisto

Sosiaalipedagogiikka on toimintatiede, joka sisältää teorian lisäksi aina jonkin toiminnallisen ja käytännöllisen lähtökohdan eli ihmisen tai ryhmän, joiden toimintaa tarkastellaan ja joiden kasvua tuetaan sosiaalipedagogisten periaatteiden mukaisesti.

Yksilö, ryhmä tai yhteisö nähdään ainutlaatuisena ja aktiivisena toimijana, jonka kasvua ja integraation prosesseja tuetaan elinkaariajattelumallin mukaisesti.  

Tärkeää on osallisuuden ja yhteiskuntaan integroitumisen tukeminen: ”jokaiselle on paikka yhteisössä tai yhteiskunnassa” – periaatetta noudattaen. Sosiaalipedagogiikassa yhdistyy kasvatustieteellinen ja yhteiskunnallinen näkökulma asioiden ja ilmiöiden tarkastelussa.  

Tutustuin ensimmäisen kerran sosiaalipedagogiikan teoriaan ja lähestymistapaan sosionomin opinnoissani. Sosiaalipedagoginen teoria, toiminta ja käytäntö ammatillisessa työssä imaisivat minut täysin mukaansa. Tunsin vihdoinkin löytäneeni riittävän käytännönläheisen, omaa ajatusmaailmaani ja työskentelytapaani tukevan teoreettisen ja menetelmällisen tukipilarin vaativaan asiakastyöhön.

Sosiaalipedagogiikka auttaa tarkastelemaan ihmisiä ja ilmiöitä mahdollisimman kokonaisvaltaisesti

Siirtyessäni organisaatiossani henkilöstön osaamisen kehittämisen maailmaan, etsin kuumeisesti kehittämistyön tueksi jotakin selkeää teoreettista viitekehystä. Eksyin osaamisen kehittämisen ja johtamisen teoriaviidakkoon.

Mikään sellaisenaan ei tuntunut istuvan taustaorganisaationi toimintaympäristöön. Turhautuneena palasin takaisin sosiaalipedagogiikan juurille pohtimaan, voisinko saada siitä apua myös osaamisen kehittämisen- ja johtamisen näkökulmiin. Onneksi , sillä näin löysin uudelleen sosiaalipedagogiikan.

Oma vahva kokemukseni on, että sosiaalipedagogiikka sopii mainiosti myös organisaation sisäisen kehittämisen teoreettiseksi viitekehykseksi juuri sille ominaisen lähestymistavan takia. Sen avulla voit tutkia ja lähestyä erilaisia ilmiöitä ja ihmisiä.

Sosiaalipedagogiikka auttaa tarkastelemaan ihmisiä ja ilmiöitä mahdollisimman kokonaisvaltaisesti ja kiinnittämään huomiotasi ihmisen kasvuun ja elinkaareen liittyviin prosesseihin.

Organisaation kehittämisessä se auttaa sinua pohtimaan etenkin sitä, millaiset toimintamallit tai prosessit tukisivat parhaiten henkilöstön kasvun prosesseja, monipuolisia osallistumisen mahdollisuuksia ja osallisuuden tunteen syntymistä työyhteisössä sekä ennaltaehkäisemään ulkopuolisuutta ja eriarvoisuutta siinä.

Miksi sosiaalipedagogiikka toimii?

1. Sosiaalipedagoginen toiminta myötävaikuttaa organisaatiossa myönteisen oppimiskulttuurin kehittymistä.

Sosiaalipedagogiikka auttaa tarkastelemaan osaamisen kehittämistä sille ominaisten peruskäsitteiden ja toiminnallisen lähestymistavan avulla. Näin pääset lähemmäksi sellaisia merkityksellisiä työelämän tavoitteita, joissa lähtökohtana on rakentaa parempaa ja inhimillisempää työelämää organisaatiossa yhdessä henkilöstön kanssa.

Voisiko parempaa lähtökohtaa olla osaamisen kehittämiselle? Opimme ja kehitymme parhaiten sosiaalisissa suhteissa ja vuorovaikutuksessa. Aktiivinen ja hyväksyntää viestittävä ilmapiiri edistää oppimista ja tukee yksilöiden ammatillista kasvua.

Yhteisöllinen kehittyminen ja oppiminen tuottaa myös parempaa hyvinvointia ja työn laatua luontevalla tavalla.

2. Sosiaalipedagogiikka auttaa haastamaan perinteistä osaamisen johtamiskäsitystä organisaatioissa ja ylittämään osaamisen kehittämisen rakenteellisia ja toiminnallisia esteitä.

Sosiaalipedagogiikan kuusi ominaispiirrettä ovat dialoginen kohtaaminen, yksilön toimijuuden ja oman osallistumisen mahdollisuuksien, yhteisöllisyyden, toiminnallisuuden ja luovuuden kasvattaminen, teorian ja käytännön yhteen kietoutuneisuus sekä työskentely yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunta ulottuvuudella. 

Näiden ominaispiirteiden huomioiminen ja mukaan tuominen kehittämistyöhön ja erilaisiin osaamisen kehittämisen toimintoihin haastavat olemassa olevia ja monesti hierarkisia osaamisen johtamisen ja kehittämisen rakenteita ja toimintakulttuureja.

Sosiaalipedagoginen toiminta auttaa sinua osallistamaan monipuolisesti henkilöstöä. Se myös mahdollistaa ja tukee henkilöstön valmiuksia johtaa omaa osaamistaan.

Osaamisen kehittämisen yksi tavoite on juuri henkilön itseapuun auttaminen. Henkilöstö ei ole silloin ainoastaan kohde, vaan aktiviinen toimija oman ja toisten kehittymisen tukemisessa.

Toimivia osaamisen kehittämisen rakenteita ja myönteistä oppimiskulttuuria synnytetään ainoastaan henkilöstön monipuolisen osallistumismahdollisuuksien, verkostotoiminnan ja yhteiskehittämisen avulla organisaatiossa.

3. Sosiaalipedagoginen vuorovaikutus mahdollistaa yhteisöllistä oppimista ja varmistaa jatkuvan oppimisen olemassaoloa organisaation työarjessa.

Sosiaalipedagogisen vuorovaikutuksen avulla voit aidosti ilmentää ja tuoda esille kohtaamisen merkitystä ihmisen kasvulle ja kehitykselle, ja toteuttaa sitä työssäsi.

Sosiaalipedagoginen vuorovaikutus on avointa, läsnä olevaa, tasavertaista, luottamuksellista, kunnioittavaa ja viestittää hyväksyntää toiselle ihmiselle.  

Vuorovaikutuksen luonne erilaisissa oppimistilanteissa työyhteisössä on tärkeää, koska työelämälähtöisen oppimisen peruspilarina toimivat erilaiset vuorovaikutukselliset areenat ja verkostomainen työskentely, joiden avulla opimme jatkuvasti työssämme.  

On tärkeää pyrkiä luomaan organisaatiossa sellaisia rakenteita ja toimintakulttuuria, joiden avulla mahdollistetaan aidosti erilaisten vuorovaikutuksellisten areenoiden olemassaolo. Niissä henkilöstö voi tulla kohdatuksi ja kuulluksi, käydä aitoa dialogia hyväksyvässä ilmapiirissä työarkensa haasteista, vahvuuksista ja etenkin siitä, mitä osaamista tarvittaisiin asioiden kehittämiseksi ja parantamiseksi.  

Työyhteisö ratkoo ja kehittää asioita.

4. Sosiaalipedagogisen lähestymistavan avulla sytytetään liekkiä, motivoidutaan oppimiseen ja kasvun prosesseihin.

Sosiaalipedagogiikka auttaa sinua huomioimaan tunteiden merkityksen erilaisissa vuorovaikutussuhteissa, pedagogisessa toiminnassa ja oppimisessa.

Oppiminen nopeutuu, kun oppijaa autetaan löytämään tunnetason yhteys asioihin, jakamaan tunteita ja kiinnittymään itselleen merkityksellisiin asioihin ja suhteisiin.  

Elina Nivala ja Sanna Ryynänen (2020) kuvaavatkin sosiaalipedagogista toimintaa pää, sydän ja kädet – metaforan avulla, jossa:

 ”Toiminta perustuu pään eli tiedon tai teorioiden ja sydämen tai tunteiden käyttämiseen. Työtä tehdään persoonalla ja empatia sekä välittäminen ovat tärkeitä elementtejä suhteissa.

Sosiaalipedagoginen työtapa edellyttää vahvaa reflektointikykyä ja vaatii vahvaa rajojen asettamisen kykyä. Metaforan käsillä viitataan siihen, kuinka toiminnallisuus ja yhdessä tekeminen ja luovuus ovat läsnä sosiaalipedagogisessa työotteessa.” 
 
Osaamisen kehittämisessä  ja johtamisessa olet tekemissä vahvasti ihmisten erilaisten tunteiden kanssa.

Uuden oppiminen haastaa yksilöitä astumaan heidän epämukavuusalueellensa ja raottaa samalla valoa uusille kehittymisen mahdollisuuksille.

Oppiminen tuottaa yksilössä liikehdintää ja synnyttää tunteita. Osaamisen kehittäjän tuleekin pystyä kohtamaan ja huomioimaan näitä tunnereaktioita.

Tässä sinua auttaa sosiaalipedagoginen ymmärrys ja lähestymistapa.

Sosiaalipedagogisen tiedon, sydämen ja käsien avulla

Sosiaalipedagogiikka auttaa sinua osallistamaan osaamiseen kehittämiseen aidosti ne henkilöt, joiden kehittymistä ollaan tukemassa.

Se luo heille tunteen omasta ainutlaatuisuudesta ja tärkeydestä, sekä siitä, että he ovat aktiivisia toimijoita oman ja toisten osaamisen kehittämisessä. Tämä motivoi ja sitouttaa ihmisiä jatkuvaan oppimiseen ja toimintojen parantamiseen.

Sosiaalipedagogisella otteella varustettu osaamisen kehittäjä ja johtaja kannustaa ja iloitsee ihmisten hiljaisen tiedon, tietämyksen ja ääneen ihmettelyn kuhinasta, turhautumista sekä erilaisista vasta-argumenteista, joita osaamisen kehittäminen synnyttää ihmisissä.

Sillä lopuksi kaikki merkityksellinen herättää tunteita ja motivoi meitä, ja ainoastaan silloin meillä on mahdollisuus oppia. Muulla ei oikeastaan olekaan väliä.

Mirka Isopahkala työskentelee strategisen kehittämisyksikön johtavana asiantuntijana, jossa hänen vastuullaan on mm. henkilöstön osaamisen kehittämisen ja valmentavan esihenkilötyön tuki ja työhyvinvoinnin kehittäminen.

Lähteet:

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2020. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Tallinna: Printon Trukikoda

Nivala, E. Kohti sosiaalipedagogista ajattelua, toimintaa ja opetusta. Sosiaalipedagogiikka.fi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *