Kategoriat
kohtaanto työelämä työmarkkinat Yleinen

Kaikki keinot avuksi – Työnhaun ei tarvitse olla yksinpuurtamista

Olin 20 vuotta sitten tiukassa paikassa. Pitkä työsuhde johdon sihteerinä päättyi irtisanomiseen. Jäin ensimmäistä kertaa elämässäni työttömäksi ja ilmoittauduin TE-toimistoon. Kaikki oli uutta: Miten aloittaa työnhaku? Osaanko ja mitä työtä hakisin? Mikä ihmeen CV? Mukava virkailija kertoi palveluista, mutta ne eivät tuntuneet tuolloin tarpeellisilta. Nyt, kun on uraa TE-toimistossa 20 vuotta takana, tiedän että olisi kannattanut tarttua virkailijan ehdotuksiin. Eikä jäädä yksin ihmettelemään tilannetta!

Kirjoittaja: Merja Lönnqvist, ostopalveluasiantuntija Uudenmaan TE-toimisto,

Pitkän työrupeaman jälkeen olin ihmeissäni, miten sitä työtä oikein haetaan. Jouduin hankkimaan ensimmäisen oman tietokoneen ja opettelemaan sen käytön. Selasin tuolloin ”mollin” sivuja ja etsin sopivia töitä. Mietin, onko tämä ainoa tapa löytää työpaikka.

Ansioluettelon (CV:n) kasaaminen kesti kauan, kun täytyi muistella, mitä kaikkea olinkaan ehtinyt tekemään lähes 20 vuoden aikana. Kirjasin asioita muistiin ja luettelosta tuli todella pitkä.

Kirjoitin paljon hakemuksia ja pääsin jopa haastatteluihin, muttei tärpännyt. Puolen vuoden yrityksen jälkeen alkoi jo hieman pelottaa. Löytyykö työtä vai pitäisikö lähteä opiskelemaan? Jo silloin näkyi, kuinka sihteereiden tarve väheni. Tietokoneet yleistyivät, esimiehet hoitivat itse kirjeenvaihtonsa ja aikataulunsa.

Yksin uurastaminen alkoi jo puuduttaa. Olisin tarvinnut työnhakuni tueksi ulkopuolisen ohjausta, tsemppausta ja vahvistusta sille, että teen oikeita asioita.

Yksin ei tarvitse pärjätä

Nykypäivän työnhaku on yksinäistä ja vaativaa. Hakijan täytyy hallita CV:n muotoilut ja etsiä tietoa internetistä. Pitää osata vähän kehua itseään, peilata työnantajan tarpeita ja kertoa kiinnostavasti, mitä tarjottavaa juuri minulla on haettavaan työpaikkaan.

On tunnettava erilaiset hakukanavat, sukellettava somekanaviin ja tiedettävä, miten löytää piilotyöpaikkoja. Koronapandemian aikana on yleistynyt vaatimus videoesittelyn tekemisestä, ja nyt olisi osattava valmistautua myös verkossa tehtävään työhaastatteluun. Työnhakijoiden on täytynyt ottaa pitkiä digiloikkia. Yhä useammin voi tarvita myös lisäkoulutusta tai koulutuksen uuteen ammattiin. Oman vaikeutensa tuo sekin, ettei monenkaan alan työtilannetta voi kovin pitkälle ennakoida.

Apua näihin moniin haasteisiin löytyy valmennuspalveluista, joita on tarjolla ilmaiseksi TE-toimiston ja kuntakokeilujen asiakkaille. Työhönvalmennus on aina yksilöllistä, kahdenkeskistä valmennusta ja sopii lähes kaikille. Sopiva valmentaja löytyy niin nuorille, aikuisille kuin osatyökykyisillekin ja kaikki saavat valmentajan ohjausta juuri omaan tarpeeseensa.

Ryhmävalmennuksena toteutetaan työnhaku- ja uravalmennusta eri kohderyhmille. Ryhmävalmennukset uudistuvat ja uudet ryhmät alkavat loppukeväästä monella eri paikkakunnilla Uudellamaalla. Osalle työnhakijoista riittävät lyhyet verkkovalmennukset, toiset tarvitsevat enemmän tukea.

Valmennuspalveluista uusia ideoita

Valmennuksien asiakaspalautteet ovat olleet pääosin erittäin hyviä. Asiakkaat ovat saaneet paljon tietoa ja motivaatiota työnhaun jatkamiseen. Osallistujat kiittelevät erityisesti innostavia ja kannustavia valmentajia. Ryhmävalmennuksessa myös ryhmän antama vertaistuki koetaan tärkeäksi. 

Moni asiakas on todennut työnhakuvalmennuksen käytyään: ”Tähän olisi pitänyt osallistua heti työttömyyden alettua ja suosittelen tätä kaikille uusille työttömille”.

Uravalmennuksessa kartoitetaan tarkemmin omaa osaamista ja sen päivitystarpeita. Tuloksena voi olla uusi työ, paikka työvoimakoulutuksessa, osaamisen täydennys omaehtoisessa opiskelussa tai työkokeilu.

Palveluiden sisällöt ovat kattavia ja tarkoin määriteltyjä. Koska palvelut perustuvat valmentajien osaamiseen, valmentajiksi hyväksytään vain kokeneita ammattilaisia. Toisinaan kuulee asiakkaalta, että hän ei halua osallistua mihinkään ”leikkikurssille” ja valmennuksen antia muutenkin vähätellään. Kaikille ne eivät olekaan tarpeellisia.

Mutta ihmettelen, miksi asiakas ei haluaisi käyttää kaikkia mahdollisia keinoja saada vinkkejä ja ohjausta nykypäivän työnhakuun.

Useilla palveluntuottajilla on omat työnantajaverkostot osallistujien käytössä. Eikä työnhaussa voi olla täysin oppinut!

Valmennusten vaikuttavuus

Valmennuspalvelut ostetaan ulkopuolisilta palveluntuottajilta ja on kiinnostavaa seurata, miten ne vaikuttavat työllisyyteen. Vaikuttavuuden mittaamiseen on pyritty kehittämään erilaisia mittareita, mutta toki se on yhä haastavaa.

Yhtenä mittarina on käytetty osallistujan työttömyystilannetta kolme kuukautta valmennuksen päätyttyä. Yleisesti on nähtävissä, että asiakkaiden työttömyys on vähentynyt valmennuksen ansiosta. Työllistymistä on tapahtunut, koulutuksia on aloitettu ja muitakin jatkopolkuja on löytynyt!

Aina tilanne ei ole selkiytynyt vielä kolme kuukauden kohdalla, sillä rekrytointiprosessit ovat pitkiä, koulutuksissa on omat hakuaikansa ja jokaisen osallistujan tilanne on aina omanlaisensa.

Valmennuksien henkisen annin mittaaminen on vielä haastavampaa. Miten mitata sen arvo, kun saat palautetta ja varmuutta omalle tekemisellesi ja osaat jatkossa välttää sudenkuopat työn hakemisessa ja työhaastattelussa?

Entä mikä arvo on sillä, kun saat kannustusta valmentajalta ja uskoa siihen, että työ vielä löytyy? Minkälainen vaikutus on sillä, kun ryhmässä huomaat, että on muitakin samassa tilanteessa olevia ja aina joku ryhmän jäsenistä nappaa uuden työpaikan.

Asiakkaille tehtävissä kyselyissä nousee esiin kunkin henkilökohtainen kokemus siitä, kuinka valmennus on vastannut omiin tarpeisiin. Asiakaskyselyjen perusteella myös kehitetään palveluja.

Yleisesti käytössä on valtakunnallinen Opal-palaute, jossa asiakas antaa palautetta sisällöstä, valmentajista ja omasta kehittymisestään. Valmennuksen saamat yleisarvosanat ovat joko 4 tai vähän yli, kun skaala on 1–5 ja 5 on paras arvosana.

Kuinka löysin uuden työpaikan

Palataanpa vielä omaan uurastukseeni 20 vuoden taakse. Vaikka hain aktiivisesti töitä, työpaikka löytyi vasta, kun TE-toimistosta soitettiin ja tarjottiin töitä. Hetken mietittyäni hyppäsin tuntemattomaan.

Työ eri alalla jännitti, mutta TE-toimisto tarjosi hyvän perehdytyksen ja pääsin palvelemaan asiakkaita muun muassa palkkatuki- ja starttiraha-asioissa. Koko TE-toimiston urani ajan olen saanut tehdä mielenkiintoista ja yhteiskunnallisesti tärkeää työtä.

Viimeiset kymmenen vuotta olen hallinnoinut ja hankkinut asiakkaillemme ryhmävalmennuksia. Valmennusten laadukas sisältö on avautunut minulle vasta työssäni. Nykyisen tiedon valossa sanoisin 20 vuotta nuoremmalle itselleni, että kyselepä TE-toimistosta apuja työnhakuusi!

Kysy vaikka, löytyisikö minulle valmentajaa, joka voisi neuvoa työnhaussa tai ryhmää, jossa saisin lisätietoa ja kuulisin samassa tilanteessa olevien ihmisten kokemuksia.

Tartu TE-toimiston palveluihin

Jos nyt olet työtön ja pohdit urasi jatkoa tai sitä minkälainen hakemus tai ansioluettelo herättää työnantajan mielenkiinnon, älä jää yksin pähkäilemään. Käytä hyväksesi TE-toimiston tarjoamat palvelut uuden työpaikan löytämiseksi!

Työssäni olen nähnyt, kuinka moni asiakas on hyötynyt valmennuksesta. Oma työnhakunikin olisi ollut paljon helpompaa, jos olisin tarttunut virkailijan vinkkeihin.

Lisätietoa valmennuspalveluista saat Uudenmaan TE-toimiston paikalliset palvelut -sivulta.