Kategoriat
työelämä työmarkkinat työnantajat Yleinen

Koukuttavia kohtaamisia kaupassa

Kuinka monesta toimialasta voi sanoa sen olevan mukana elämämme kaikissa käänteissä? Kaupan ala on ainakin yksi niistä. Arkisia kohtaamisia, merkityksellisiä keskusteluja ja lukuisia työmahdollisuuksia. Alan mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, eivätkä ne keskity vain suoraan asiakaspalveluun. Itse aloitin työt kaupassa 15-vuotiaana ja edelleenkin teen työtä alan parissa. Nyt autan kaupan alan ihmisiä löytämään töitä. Kokemuksesta tiedän, että työ tällä alalla on todella palkitsevaa.

Kirjoittaja: Laura Oinasmaa, johtava asiantuntija Uudenmaan TE-toimisto (myynti-, toimisto- ja asiakaspalvelun toimialat

Harvoin tulee ajatelleeksi, kuinka monta ihmistä kohtaamme elämämme varrella. On hetken kestäviä, ohimeneviä kohtaamisia ja sellaisia, joista syntyy jotakin pidempikestoista.

Harvoin jäämme pohtimaan arkisissa tilanteissa kohtaamiamme ihmisiä, vaikka juuri näissä hetkissä piileekin elämän ihmeellisyys.

Kohtaamme ihmisiä päivittäin – aamuruuhkassa bussissa, työpaikan kahvihuoneessa, kun viemme lasta päiväkotiin ja illalla harrastuksissa. Ehkä siinä hetkessä ei aina muista, että näistä pienistä kohtaamisista voi syntyä jotain merkityksellisempää.

Olemmehan joskus kohdanneet ensimmäistä kertaa ystävämme, puolisomme, työkaverimme sekä joukon muita merkityksellisiä ihmisiä, joista ei ensikohtaamisella ole varmasti jäänyt pohtimaan, että heidän kanssaan saamme kulkea elämänmittaisen matkan.

Elämän koko kirjo ­– kaupassako?

Työskennellessäni kaupan alalla parikymppisenä, päiväni täyttyivät näistä kohtaamisista. Välillä kymmeniä, joskus jopa satoja ihmisiä kulki kauttani työvuoroni aikana.

Yksi työpaikoistani oli vaatekaupassa, jossa jäin jälkeenpäin miettimään asiakkaita, tai ehkä paremminkin, ihmistä kohtaamisen jälkeen.

Eräs asiakas oli juuri menossa työhaastatteluun ja etsi uutta puseroa, jolla voisi tehdä vaikutuksen mahdolliseen tulevaan työnantajaan. Jännitys ja innostus oli käsinkosketeltavaa.

Sain toivotettua hänelle viimeiset tsemppaukset haastatteluun. Jäin miettimään, saikohan hän sen työpaikan? Toivottavasti.

Seuraavassa hetkessä kohtasin esikoistaan odottavan äidin. Hän etsi ujostellen kasvavalle vatsalleen sopivia housuja. Ajatella, että siinä vatsassa, jolle sovittelimme uusia vaatteita, oli kasvamassa uusi elämä.

Saman päivän aikana saatoin olla myös auttamassa asiakasta löytämään sopivia vaatteita yllättäen tulleisiin hautajaisiin. Taisimme molemmat kyynelehtiä – vaikka asiakaspalvelijana koetin aina olla ammattilainen.

Kohtaamisen voima onkin hetkissä ja tunteissa, spontaaneissa ja yllättäen tulleissa, joissa mitkään normit eivät välttämättä pidä paikkaansa, mutta läsnäolo ratkaisee.

Kaupan alan monet mahdollisuudet

Toki työ kaupassa oli arkistakin – työpäivän jälkeen pikaisesti jääkaapin täydennystä hakevia, harrastuksiin kiitäviä nappaamassa välipalaa sekä kiireisiä postipaketin noutajia.

Tämä on kuitenkin juuri kaupan ja ylipäänsä palvelualan suola – koko arjen kirjo kulkemassa kauttasi. Elämän monimuotoisuus kaikkine eri ilmiöineen aitiopaikalla nähtävissäsi.

Ehkäpä asiakkaat eivät ajatelleet sitä samasta näkökulmasta, mutta itselleni kaupan alan vuodet olivat käänteentekeviä ja silmiä avaavia. Kohtaamisten lisäksi arvostin alan joustavuutta eli sitä, että pystyin yhdistämään kaupan alan mahdollisuuksia jouhevasti muuhun elämääni. 

Opiskelin, vaihdoin paikkakuntia, ja ennen kaikkea pohdin, mitä elämältäni haluaisin. Työ kulki mukana ja uudelta paikkakunnalta löytyi yleensä nopeasti uutta työtä – päivittäistavarakaupan mahdollisuudet tuntuivat rajattomilta! 

Toki kaikki kohtaamiset eivät olleet mukavia. Joskus asiakkaat olivat kiukkuisia ja kaupan myyjänä jouduit puuskan kohteeksi. Näistäkin tilanteista selviää, kun muistaa, että harvoin kyse on mistään henkilökohtaisesta.

Hyvän työyhteisön tuella tällaiset tilanteet saa purettua nopeasti, eivätkä ne ole jääneet ainakaan omaan mieleeni. Sieltä löytyvät yhä ne hyvät kohtaamiset.

Miellän kaupan toimialana sellaiseksi, joka sopii lähes kaikille iästä, taustasta, sukupuolesta riippumatta.

Kaikki alalla tehtävä työ ei ole myöskään suoraa asiakaspalvelua, vaan ”kulissienkin” takana tapahtuu valtava määrä valmistelevaa työtä, joka sitten asiakkaalle näyttäytyy ja huipentuu kassan maksutapahtumaan.

Kauppa työllistää myös välillisesti, kun sen tekemät hankinnat ja investoinnit luovat työtä muille aloille (Kaupan liitto 2022).

Suomen suurin toimiala työllisten määrässä mitattuna

Nykyään työskennellessäni Uudenmaan TE-toimistossa myynti-, toimisto-, ja asiakaspalvelun toimialalla päiväni ovat yhä täynnä kohtaamisia. Toimialani asiakaskunta on täynnä rautaisia kaupan alan ammattilaisia.

On mahtavaa keskustella heidän kanssaan ja jakaa näkemyksiä toimialan kuulumisista ja käänteistä. Osa on löytänyt mahdollisuuden oppisopimuskoulutukseen ja opiskelee työn ohessa uutta ammattia, joku on palkkatuetussa työssä, jonka päätteeksi siintää vakituinen työ samalla työnantajalla.

Osa tekee osa-aikaista työtä omasta elämäntilanteesta johtuen ja joku heistä taas toivoo saavansa lisätunteja työnantajalta. Eikä ihme – onhan kauppa Suomen suurin toimiala työllisten määrällä mitattuna. Kaupan liiton mukaan ala työllistää lähes 291 000 henkilöä.

Jaan Kaupan liiton näkemyksen myös siitä, että kauppaa ei ole totuttu mieltämään suomalaisen yhteiskunnan vahvaksi tukijalaksi, vaikka kaltaisessamme palveluyhteiskunnassa kaupan merkitys kasvaa jatkuvasti ja sillä on merkittävä asema suomalaisessa elinkeinoelämän murroksessa.

Kauppa on mukana kaikissa elämämme käänteissä, välillä tarkoituksella ja välillä tahtomattamme. Harvasta toimialasta voi sanoa samaa.

Avoimin mielin ja kohtaamisia rikkaampana onkin paras vinkkini henkilölle, joka pohtii tälle alalle hakeutumista. Työelämä on jatkuvassa murroksessa. Kaupan ala on yksi niistä näköalapaikoista, joihin myös kaikki muut yhteiskunnalliset muutokset heijastuvat nopealla rytmillä.

Alalla ei ole tylsiä päiviä (ehkä kenties joskus tasaisia) eikä koskaan tiedä, mikä niistä kohtaamisista on se, jolla on kauaksi kantavat vaikutukset – joko sinulle tai kohtaamallesi ihmiselle.

Joskus voit olla asiakkaalle päivän ainoa hymy tai kiitos.

Asiakaspalvelutyö opettaa, kuinka kohdata aidosti toinen ihminen. Tätä taitoa me tarvitsemme kaikki.

Uudenmaan TE-toimisto järjestää Horeca- ja kaupan alojen toimialaviikon 26.9.-30.9.2022. Viikon aikana ohjelmassa on mm. Avoimet ovet-rekrytointitapahtuma työnhakijoille sekä webinaarimuotoisia tilaisuuksia työnantajille TE-toimiston palveluista. Katso tarkemmat tiedot: www.teemastatoimeen.fi



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *