Kategoriat
työelämä työmarkkinat Yleinen

Haluaisitko oppia todelliseksi ihmistuntijaksi?

Asiakaspalvelualalta löytyy monipuolinen valikoima erilaisia työtehtäviä. Ala tarjoaa hyviä vaihtoehtoja rakentaa omannäköinen urapolku. Asiakaspalvelutyö kasvattaa tekijästään parhaimmillaan todellisen ihmistuntijan. Tällä tietämyksellä on käyttöä niin työelämässä kuin arjessakin.

KIrjoittaja: Milja Honkanen, Uudenmaan TE-toimisto, myynti-, toimisto- ja aspatiimin asiantuntija

Asiakaspalvelualojen työmarkkinatilanne on ollut jo pidempään suhteellisen hyvä. Se, mikä nostattaa tätä kyseistä alaa suureen suosioon, on varmastikin monipuolisuus. Asiakaspalvelutyötä (aspa) tehdään monenlaisissa ympäristöissä, suorassa asiakaskontaktissa myyjänä, asiakaspalvelijana esimerkiksi puhelinpalvelussa tai palvelupisteellä sekä yritysasiakaspalveluna.

Työaikataulut voivat olla kokopäivätyötä, osa-aikatyötä tai keikkatyötä. Palkanmaksuunkin voi useassa työpaikassa vaikuttaa eli haluatko palkan aina jokaisen työpäiväsi jälkeen tai kahden viikon välein?

Joustavien työolosuhteiden lisäksi asiakaspalvelutyö kasvattaa luonnetta ja työskentelytaitoja. Tilastoista en tiedä, mutta voisin veikata, että lähes jokainen työelämässä oleva tai ollut henkilö on joskus työskennellyt asiakaspalvelutyössä. Itsekin olen tärkeimmät taitoni oppinut työn parissa. Ammatissa oppii valtavasti kommunikaatiotaitoja, empaattisuutta ja oma-aloitteisuutta. Kaikki ovat varmaankin huomanneet ansioluetteloista tutun virren:

”Olen sosiaalinen, oma-aloitteinen ja teen työni huolella paineenkin alla. ” Nämä ovat kuitenkin kaikista kuvaavimmat sanat siitä, mitä asiakaspalvelutyössä vaaditaan.

Tärkeimpänä huomiona lisäisin, että kukaan ei synny näiden taitojen kanssa, vaan ne opitaan ja niissä kehitytään. Erilaiset kohtaamiset ihmisten kanssa, hankalat asiakastapaukset ja paineen alla työskentely opettaa, sillä kukaan ei ole ammattilainen heti alussa, mutta kaikki halukkaat oppivat.

Aspatyössä opituilla taidoilla on myös paljon hyötyä muillakin elämän osa-alueilla.

Etsi sopiva urapolku

Asiakaspalvelualalla on myös muuttuneet käytännöt ja lainsäädäntö. Kaupan alalla aukiolorajoituksia muutettiin muutamia vuosia sitten ja monelle onkin tullut tutuksi etenkin Uudenmaan alueen 24h -kaupat, eli päivittäistavarakaupat, jotka ovat aina auki.

Tämä muutos on mahdollistanut työnteon muun toiminnan ohessa, kuten opiskelijoille iltapainotteisen työskentelyn. Muutoksen ansiosta töihin voi mennä kello 18 ja päästä puolenyön aikaan kotiin. Näin päivällä on aikaa muille touhuille, mutta rahaa tulee kuitenkin.

Myös muille kohderyhmille aukiolojen vapauttaminen on tuonut paljon helpotusta vapaa-ajan toimintaan. Monet on varmaan törmänneet jo tähän kuuluisaan jouluilmiöön, kun joulua edeltävänä päivänä lapsiperheissä laitetaan juniorit nukkumaan ja itse lähdetään jouluostoksille keskellä yötä. Näin saa tehtyä ostokset rauhassa ja aletuotteitakin löytyy kattavasti.

Asiakaspalvelualan etuna on myös se, että etenemismahdollisuuksia on runsaasti ja työpaikatkin eroavat hurjasti toisistaan.

Ala on hyvä vaihtoehto, jos tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu yrittäjyys. Asiakaspalvelualalta saa hyvän pohjan omaan yritystoimintaan ja sen kehittämiseen, kun on oppinut tärkeät taidot asiakastyöstä.

Kannustan jokaista miettimään, mikä olisi sinun unelmaduunisi ja pohtimaan mahdollisuutta, löytyisikö se asiakaspalvelualalta?

Kuten aluksi kirjoitin, mahdollisuuksia on monia ja työnkuvia satoja, kokeilu kannattaa!